S osobní asistentkou přišla nová chuť do života
9. února 2021 z naší Charity

S osobní asistentkou přišla nová chuť do života

Helena Matějíčková je osobní asistentka u paní Věry. Klientka, která zpočátku většinou ležela v posteli, díky ní znova začala chodit ven na procházky a našla novou chuť do života. Paní Matějíčková pracuje v osobní asistenci Oblastní charity Ústí nad Orlicí od května 2020 a my jsme se jí zeptali:

Paní Heleno, jak jste se k práci osobní asistentky dostala?
Tato pracovní pozice mi byla nabídnuta Úřadem práce v Ústí nad Orlicí. Vzhledem k tomu, že jsem splňovala potřebnou kvalifikaci, neváhala jsem ani minutu.

Co znamená potřebná kvalifikace? Kdo se může stát osobním asistentem?
Je potřeba mít dokončené alespoň základní vzdělání a kurz v sociálních službách, který je možno si dodělat do 18 měsíců od nástupu do zaměstnání. Já osobně mám potřebnou kvalifikaci přímo ze školního vzdělávání. Samozřejmostí je trestní bezúhonnost a úspěšné zvládnutí přijímacího pohovoru.
Osobní asistent, by měl být hlavně člověk, který má rád lidi, je trpělivý, ochotný naslouchat druhým a má dobrou fyzickou kondici.

Vaší klientkou je paní Věra v seniorském věku. Jaké činnosti a úkony osobní asistence zahrnuje?
Obecně pomáháme s tím, co klient kvůli svému zdravotnímu stavu nezvládne sám. Laskavým způsobem klienta motivujeme, aby se udržoval v kondici a aby zvládl pečovat o svou domácnost spolu s námi. Pomáháme také s podáním stravy a osobní hygienou. Důležitou součástí naší práce je aktivizace. S paní Věrou nejraději hrajeme různé stolní hry, pravidelně cvičíme – klientka do vysokého věku navštěvovala Sokol, také čteme knihy a časopisy. Když je venku hezky, chodíme na procházky. Aktivizace by měla být co nejpřirozenější a měla by napodobit běžný způsob života klienta.

Existuje něco, s čím klientovi pomoci nemůžete?
Nemáme oprávnění ke zdravotnickým úkonům. Neposkytujeme úklidovou službu. Klienty nikam nepřevážíme, ale můžeme je doprovodit senior dopravou nebo sanitkou.

Kolik hodin v týdnu trávíte u své klientky?
S paní Věrou trávím osm hodin denně od pondělí do pátka. Kolik hodin a které dny v týdnu, to si určuje klient sám. Je možné zajistit osobní asistenci i na pár hodin v týdnu. Vždy je důležité se na všech podmínkách domluvit s rodinou klienta.

Paní Věra prý udělala s Vaší dopomocí velké pokroky…
Klientka se přestěhovala z domečku, kde bydlela sama, ke své dceři do bytu. Aby mohli členové rodiny chodit do práce, bylo potřeba zajistit člověka, který by se o klientku celodenně staral, neboť paní Věra ležela převážně v posteli. Vstávala pouze na jídlo. Celý den trávila v noční košili.
Začala jsem s klientkou provádět lehká cvičení, trénovali jsme chůzi s rolátorem. Postupem času zvládla i chůzi ze schodů a mohli jsme chodit ven na krátké procházky. Začali jsme také trénovat paměť a komunikaci. Zanedlouho se celkový stav paní Věry začal zlepšovat. Více komunikuje, každé ráno se pěkně obleče. Lepší se i její fyzická kondice, už zvládne kratší procházky venku. Myslím si, že v tomto případě je domácí prostředí, láskyplná péče rodiny a společnost osobního asistenta nejlepším lékem.  

Děkujeme za rozhovor.

Službu Osobní asistence provozuje Oblastní charita Ústí nad Orlicí více než 17 let a v roce 2020 ji v orlickoústeckém okrese využilo 29 klientů.

Informace o službě Osobní asistence zde

Helena Matějíčková, paní Věra a vedoucí služby Marie Maříková

Bc. Petra Hubálková

asistentka ředitelky, PR
Tel.: 739 211 724 E-mail: _kBzR55907c-_~2%65pk87j7%5pJ