Charita je jako puzzle - každý dílek je důležitý Zobrazit fotogalerii
2. května 2024 Aktuálně z naší Charity

Charita je jako puzzle - každý dílek je důležitý

Ve středisku Domácí zdravotní péče v Chocni pracuje šest zdravotních sestřiček. Nedávno navýšili kapacitu, takže denně mají až čtyři trasy, na kterých objíždějí pacienty v jejich domácnostech. Teď jich mají téměř sedmdesát. „Každá naše sestřička projevuje v práci velké osobní nasazení. Každá z děvčat je jiná, takže každá vnese jinou kvalitu do našeho kolektivu i do rodin pacientů,“ přivítala nás v choceňské kanceláři vedoucí služby Kateřina Doležalová.

Běžný den charitních zdravotních sester začíná v sedm hodin ráno odběry. Dnes by Katka  normálně měla kolem patnácti pacientů, u kterých by nejčastěji dělala převazy, aplikovala injekce nebo inzulin. Ale dnešní den je jiný. Jedeme společně ke třem pacientům, kteří mají otevřené, dlouhodobě nehojící se rány, a u kterých sestřičky aplikují nový systém ošetřování, tzv. telemedicínu. 

Od března aplikujeme vlhké hojení

„K aplikaci vlhkého hojení  (telemedicíně) máme k dispozici dva chirurgy,“ popisuje Katka. „Pošleme jim lékařskou zprávu pacienta, kterou on posoudí a předepíší nejvhodnější druh materiálu na konkrétní rány. O celém procesu samozřejmě ví také praktický lékař, kterému předáváme i zprávy od chirurga. Funguje tu souhra mezi chirurgem, praktickým lékařem a naší domácí zdravotní péčí. Výhodou tohoto systému je především snadná dostupnost pro imobilní nebo těžko pohyblivé pacienty.“

Nový způsob ošetřování pacientů vlhkým hojením zavedli v charitní DZP v březnu. Momentálně ho aplikují na sedmi pacientech s většími či menšími defekty. Koncem dubna, kdy jsme se potkali s vedoucí služby v Chocni, už měli prvního zhojeného pacienta. 

Prvním pacientem, kterého jsme navštívili, je po úraze od svých čtrnácti let na vozíku. Loni pán upadl z vozíku a poté se u něj rozvinul rozsáhlý dekubit přes celé hýždě. Po půlročním pobytu v nemocnici a na plastické chirurgii se vrátil domů. „Od října jsem v posteli, už tu postel nesnáším,“ vypráví pacient, který je i přes svou situaci spokojený a dobře naladěný. „Potřeboval bych si zase sednout na vozík, ale zatím to nejde.“ Věřme, že za svou trpělivost bude brzo odměněn, a bude si moci vyjet s vozíkem na zahradu. „Díky vlhkému hojení se jeho rána pomalu zatahuje. Za měsíc se dekubit zmenšil z dvaceti na čtrnáct centimetrů. Vidíme dobré výsledky, sledujeme, jak narůstá svalová hmota,“ pochvaluje si Katka a loučíme se s milým pánem a jeho manželkou, která je také na vozíku. Místností proletují slova díků.

Podporujeme pacienty, budujeme důvěru

Druhým pacientem, kterého jsme navštívili, byl dlouhodobě ležící pán s několika defekty na zádech, které sestřičky jezdí převazovat. Pečuje o něj manželka a dcera, která k rodičům denně chodí, a dělá vše, co je potřeba. Naučenou souhrou, kdy paní táhne svého manžela z druhé strany postele za pravou ruku, a Katka pomáhá pacienta tlačit zezadu, převalí pána na bok. Je patrné, že ho bolí každý pohyb. Sestřička odlepí ze zad staré náplasti, vydezinfikuje rány a nalepí nové vlhké krytí. Při práci si sestřička povídá s paní, jak o stavu jejího manžela, tak o všedních věcech. Nakonec ještě pánovi namasíruje záda, podloží hlavu polštářem a nechá ho ležet na boku. Když se Katka loučí, ujišťuje paní, že vše je v pořádku. Loučí se s úsměvem, který nenápadně podporuje a dodává sílu jak pacientům, tak členům rodiny.

Po dvou náročnějších pacientech nám přišla otevřít čilá paní. Na otázku: „Kde je pacient?“ mi Katka začala vysvětlovat, že tady dnes bude poprvé zavádět vlhké hojení. „Paní se dlouhodobě nehojí bércový vřed, a tak po domluvě s praktickým lékařem zahájíme léčbu vlhkým krytím.“  Práce je rychle hotova a na rozloučenou dostáváme každá jablko.

Katka je člověk na svém místě. Sestřička, která – stejně jako její kolegyně – dodává svým pacientům naději, optimismus, důvěru. Buduje důvěryhodné vztahy také s lékaři, kteří oceňují její zpětnou vazbu ohledně zdravotního stavu svých pacientů.  Snaží se propojovat charitní služby. I to je známka dobrých manažerských schopností - neřeší něco, co umí efektivněji řešit někdo jiný. I to oceňují lékaři, kteří nemusí svým pacientům vysvětlovat záležitosti kolem péče o blízkého, protože jim to umí v širokých souvislostech vysvětlit třeba Poradna pro pečující. Katka si také pochvaluje těsnou spolupráci s charitní pečovatelskou službou Ústí nad Orlicí, která v Chocni rozšířila svou působnost.

„Charita je takové puzzle. Každý zaměstnanec, každá služba, představují jeden dílek. Ale puzzle funguje, jen když obsahuje všechny dílky. Proto je každý moc důležitý,“ uzavřela Katka.

Bc. Iva Marková

tisk a propagace
Tel.: 739 383 598 E-mail: _kBzR55907c-_~2%65pk87j7%5pJ