Základní činnosti Občanské poradny
Občanská poradna Ústí nad Orlicí, člen Asociace občanských poraden, poskytuje informace, rady a pomoc prostřednictvím odborného sociálního poradenství. Jedná se o registrovanou sociální službu, která je poskytovaná již od roku 2003 a která je určena především osobám v nepříznivé sociální situaci.
Služba Občanská poradna je poskytována bezplatně, ambulantně formou osobní, telefonické či emailové konzultace.
Základní činnosti při poskytování služby odborného sociálního poradenství se zajišťují v rozsahu úkonů dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách.
Občanská poradna poskytuje osobám v nepříznivé sociální situaci:
a) základní sociální poradenství
b) odborné sociální poradenství
Základní sociální poradenství
Jedná se o:
- poskytování základních a obecných informací, přispívajících k řešení nepříznivé sociální situace klientů služby
- poskytování základních a obecných informací o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb klientů, obecných informací o sociálních dávkách a dávkách pomoci v hmotné nouzi
- poskytování informací o základních právech a povinnostech osob využívajících sociálních služeb a o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění sociálního vyloučení a zabránění vzniku závislosti na sociální službě
Odborné sociální poradenství
Základní činnosti při poskytování odborného sociálního poradenství se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
- 1. zprostředkování kontaktu se společenským prostředím - jedná se o odkazování a zprostředkování kontaktu na navazující služby, další instituce a na služby, které neposkytujeme
- 1a) odkazování
- rychlé vyhledání kontaktů na požadované služby (telefon, email, poštovní adresa, internetové stránky)
- předáme kontakt ve srozumitelné formě dle volby klienta
- nejedná se o plnohodnotnou konzultaci
- 1b) zprostředkování kontaktu, není-li klient schopen příslušný kontakt využít sám
- kontaktujeme příslušnou službu (nejčastěji telefonicky)
- zjistíme potřebné informace, které následně předáme klientovi
- dohodneme osobní návštěvu klienta v příslušné službě
- 1c) předávání
- jedná se o výstup z poradenského rozhovoru
- předání je jedna z nabízených možností či dílčí krok při řešení klientova problému
- klienta předáme jiné organizaci, on se však může opět vrátit do poradny s novou zakázkou
- 1a) odkazování
- 2. sociálně terapeutické činnosti - jedná se o poskytování poradenství (odborných informací a rad) v oblastech orientace v sociálních systémech (pojištění na sociální zabezpečení, důchodové a nemocenské pojištění, zdravotní pojištění), práva (bydlení, pracovní vztahy, rodina a mezilidské vztahy, majetkoprávní vztahy, ochrana spotřebitele, občanské soudní řízení, veřejná správa,…) a dluhového poradenství (práva a povinnosti dlužníků a věřitelů, insolvenční právo,…)
-
a) informace
-
obsahem informací jsou obecná fakta, při kterých není třeba posuzovat a řešit konkrétní situaci klienta (např.: číslo právní normy, znění vybraného paragrafu zákona, zjištění, zda určitá právní norma je platná)
-
-
2b) rada
- vychází z konkrétní situace klienta
- je orientovaná na řešení problému
- nabízí alternativy řešení, společně s klientem posuzujeme klady a zápory jednotlivých variant řešení
-
- 3. pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávaní osobních záležitostí - jedná se o doprovázení a vyjednávání v zájmu klienta a o odkazování a předávání klienta kompetentním institucím
-
3a) pomoc při vyřizování běžných záležitostí
- nabízíme aktivní pomoc klientům, kteří nejsou schopni si své běžné záležitosti vyřizovat sami
- pomáháme při sepisování dopisů, podání, vyjádření, žádostí, návrhů, žalob, opravných prostředků, aj.
- vysvětlíme obsah dokumentů a posoudíme věcnou správnost
- pomáháme s výpočty pro potřeby oddlužení, s návrhy splátkových kalendářů
- doprovázení: doprovodíme klienta na oficiální jednání, na úřady, k soudu
- vyjednávání: vyjednáváme v zájmu klienta s třetí stranou (úřad, věřitel,…)
- odkazování: rychlé odkázání na jinou instituci, pouhé poskytnutí adresy či telefonního čísla
- předávání: předání klienta do jiné organizace po plnohodnotné konzultaci, klient se často do poradny vrací s novou zakázkou
-
3b) pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím
- odkazujeme a zprostředkováváme kontakty na takové služby a instituce, které jsou dostupné v přirozeném sociálním prostředí klienta
- službu poskytujeme s přihlédnutím k individualitě každého klienta tak, aby si byl schopen své záležitosti vyřizovat sám a tím zůstal v kontaktu s přirozeným sociálním prostředím nebo kontakt obnovil
-