Poradna pro pečující má za sebou první rok

Poradna pro pečující má za sebou první rok

A byl to rok radostný: zájem přišel ihned. Služba se ukázala jako smysluplná a potřebná, vyhledalo ji mnoho desítek lidí z celého okresu. 

Dva tisíce kilometrů, ujetých do dvanácti obcí okresu za 75 klienty, kteří v roce 2023 službu využili. Krátká statistika jen stěží vypoví o tom, co se za ní skrývá – totiž podpora, ujištění a klid pro lidi, kteří doma pečují o své blízké.

Domácí péče je velmi náročná disciplína. To nejdůležitější, čeho se může pečujícím dostat, je právě ujištění, že to dělají dobře. V jakých chvílích Poradnu pro pečující lidé nejčastěji oslovují, na to jsme se zeptali její vedoucí Michaely Pražákové. „Nedá se to úplně zobecnit, ale často to jsou lidé, kteří už doma o někoho pečují a jeho zdravotní stav se zhorší, takže najednou si neví rady.“

Co pečující nejčastěji potřebují?

„Většinou volají s konkrétním dotazem – třeba si chtějí vypůjčit polohovací postel. Já se jich doptám na detaily, ze kterých vyplynou další věci. Zjistíme třeba, že pečující dosud nečerpá státní příspěvek na péči, takže jim poradím, jak to zařídit. To je klíčová věc, protože z příspěvku pak mohou hradit další pomůcky a služby, které s domácí péčí souvisí. Někdy lidé nevědí, jaké pomůcky lze využít k hygieně, jakou zvolit velikost inkontinenčních pomůcek, takže jim poradím, co v jejich případě mohou používat. Zjistíme, že nevědí, jaké kompenzační pomůcky může jejich pacient využít, takže jim dám kontakt na naši půjčovnu, kde si mohou půjčit elektrické polohovací postele, chodítka, invalidní nebo toaletní vozíky, sedačky na vanu. Pokud pečující pracuje, bavíme se o tom, že může využít dlouhodobé ošetřovné. Každý případ je jiný,“ vysvětluje Michaela. 

Dokud člověk něco nepotřebuje, neví o tom, jaké jsou možnosti. To je stará pravda, která se potvrzuje i v Poradně pro pečující. Řada lidí je překvapena, že k nim může někdo dvakrát denně přijet a pomoci s hygienou. V poradně tak často předávají kontakty na další služby, ať už charitní nebo jiných poskytovatelů. I v případech, kdy se může zdát, že poradna nedá lidem kladnou odpověď (např. když se hledá volné místo v domovech pro seniory), dává poradna svým klientům ujištění, že dělají vše, co v danou chvíli můžou dělat.

Poradna pro pečující spolupracuje s dalšími subjekty – primární jsou návazné charitní služby jako pečovatelská služba, osobní asistence nebo půjčovna kompenzačních pomůcek. „Dobrá je také spolupráce s Úřadem práce v Žamberku, s Albertinem Žamberk, i dalšími poskytovateli sociálních služeb v jednotlivých městech. Komunikujeme také s ošetřujícími lékaři rodin nebo zdravotními pojišťovnami,“ dodává vedoucí služby. „Velkým benefitem pro klienty je to, že se jedná o službu terénní. To znamená, že dojíždím do domácností, kde o své blízké pečují a podle jejich potřeb a možností se snažíme nastavit péči tak, aby to vyhovovalo pečujícím i jejich nejbližším.“

Pro každého hledám nejlepší řešení

„Nad každým klientem přemýšlím a hledám pro něj nejlepší řešení,“ popisuje Michaela. „Pečující lidé jsou lidé různého věku. Často senioři pečují o své rodiče, někdy to jsou naopak mladí lidé s malými dětmi. Domácí péče je téma pro všechny generace. Každá rodina má jiné podmínky, finanční i vztahové, každý potřebuje jiný způsob komunikace. Ke každému přistupujeme individuálně. Zní to jako fráze, ale je to tak.“

Největší radostí se pro Michaelu stala pomoc rodině, jejíž živitel měl těžkou autohavárii, vlivem které zůstal několik měsíců v kómatu. Mladý muž se tak stal ze dne na den paraplegikem, tedy s ochrnutými končetinami, poškozením zraku a dalšími zdravotními komplikacemi. Rodina se vydala ze svých úspor, protože museli kupovat pleny, hradit doplatky léků či rehabilitace, které neproplatí zdravotní pojišťovna. Často se potýkáme s tím, že vyřízení různých příspěvků či dávek trvá i několik týdnů až měsíců. To se stalo bohužel i v tomto případě. Několik měsíců rodina žila pouze z rodičovského příspěvku a financí, které jim poskytli dárci skrze sbírku.

„Jeho paní je nesmírně statečná. Nejen že se stará o dvě děti ve věku 2 a 4 roky, ale je také přesvědčená, že její muž se opět postaví na nohy a bude chodit, “ vypráví Michaela. Pánovi nejvíc pomáhají speciální neurorehabilitace, které zlepšují jeho motoriku a řeč, ale nejsou hrazené zdravotní pojišťovnou. Proto se Oblastní charita Ústí nad Orlicí a Poradna pro pečující rozhodli rodině poskytnout přímou pomoc z Tříkrálové sbírky, a tyto neurorehabilitace mu uhradit a poskytnout pomoc, která rodině péči alespoň částečně usnadní. "Věříme, že díky důkladné rehabilitační péči se bude jeho stav jen a jen zlepšovat a vrátí se do plnohodnotného života se svou rodinou," uzavřela Michaela Pražáková.

Poradna pro pečující, tel. 731 420 344, e-mail: pecujici@uo.hk.caritas.cz

 

Bc. Iva Marková

tisk a propagace
Tel.: 739 383 598 E-mail: _kBzR55907c-_~2%65pk87j7%5pJ