Pro mnohé osobní asistenty se jejich práce stala posláním

Pro mnohé osobní asistenty se jejich práce stala posláním

Oblastní charita provozuje službu osobní asistence dvacet let, a to na celém území okresu Ústí nad Orlicí. V lednu 2024 navýšila její kapacitu otevřením nového kontaktního místa v České Třebové.

„Osobní asistent dochází za klienty do jejich domovů, kde v podstatě zastupuje rodinu v péči o něj,“ vysvětlila vedoucí služby Andrea Součková. „Naším cílem je, aby klienti zůstali co nejdéle v domácím prostředí, a co nejvíce soběstační. Neděláme za klienty nic, co si můžou udělat sami, tím je aktivizujeme a motivujeme,“ dodala.

V současné době má služba v péči 28 klientů, převážně seniorského věku, u kterých pracuje 32 asistentů. Služba je značně flexibilní. To je právě to, co je na ní přitažlivé i náročné. Každý den je jiný. Za celou službou je hodně komunikace – s klientem a jeho rodinou, s asistenty.

A jak je možné se do péče osobního asistenta dostat? „Často nám předá svého klienta pečovatelská služba, protože se jeho zdravotní stav zhoršil. Volá nám i sociální pracovnice z nemocnice nebo sami lékaři, kteří pacientův stav vyhodnotí na předání naší službě,“ popsala Andrea.

Vedoucí služby vždy na počátku kontaktuje rodinu klienta, a společně nastaví jeho individuální plán. Pak do rodiny přijde asistent, který s klientem tráví čas, společně vaří nebo chodí na procházky, pomáhá mu se sebeobsluhou, vymýšlí pro něj vhodný program, zkrátka dělají společně právě to, co konkrétní klient potřebuje.

Aby asistenti poskytovali co nejprofesionálnější péči, neustále procházejí vzdělávacími kurzy. Jejich témata souvisí obvykle se seniory, a případně s aktuálními tématy, která se v rodinách řeší. „Nedávno prošli asistenti kurzy s tématy psychiatrických onemocnění, reminiscenční terapie, problémového chování a jeho řešení, validační terapie nebo předcházení bolesti zad,“ uvedla vedoucí služby.

V kanceláři osobní asistence v České Třebové byla právě v době naší návštěvy na dvoutýdenní praxi studentka třetího ročního sociální činnosti v Jedličkově ústavu v Praze. Eliška zažila tuto službu jako malá holčička z druhé strany – jako klientka. Tehdy o ni ve školce pečovala jedna z charitních osobních asistentek. A časem se Eliška rozhodla pro tento směr studia. Andrea jí ukazovala běžný provoz – procházely spolu zadávání denní práce asistentů do programu Equip, vysvětlovala tvorbu individuálních plánů klientů, řešily spolu telefonát s rodinou. „Vítáme každého nového zájemce o tuto práci. Pro mnohé z nich se tato práce stala posláním,“ dodala Andrea Součková.  

Bc. Iva Marková

tisk a propagace
Tel.: 739 383 598 E-mail: _kBzR55907c-_~2%65pk87j7%5pJ