Za poslední rok se převrátil život všem lidem - starým i mladým, zaměstnancům i podnikatelům, a tento stav stále trvá. Jak tato doba poznamenala Oblastní charitu? Co přinesla do charitních služeb i do samotné organizace? Jak se s omezeními vyrovnávají pacienti a klienti? Na to jsme se zeptali vedoucích služeb a jejich zkušenosti vám přinášíme v přehledu:
Všechny služby hodnotí poslední rok jako obtížný - pro pracovníky i klienty. Byl to rok plný stresu, starostí a strachu. Neustále jsme zajišťovali bezpečnost zaměstnanců i klientů. Některé ze služeb byly loni na jaře omezeny či krátkodobě přerušeny, některé zaznamenaly přechodný odliv klientů. Řada pracovníků charitních služeb se před rokem, kdy nebyly k sehnání žádné ochranné pomůcky, zapojila do šití roušek. K 12.4.2021 plně fungují všechny služby. Zdravotní sestry testují zaměstnance i veřejnost.
Fungují bez přerušení
Služby domácí zdravotní péče a hospice fungovaly po celý rok nepřetržitě a významně odlehčovaly nemocnicím a lékařům. Bez přerušení fungovala také pečovatelská služba v Ústí nad Orlicí a v Letohradě. Charitní sestřičky a pečovatelky byly často pro pacienty a klienty jediným denním kontaktem. V podstatě nepřetržitě a bez omezení fungovalo po celý uplynulý rok také Nízkoprahové denní centrum pro lidi bez přístřeší v Lanškrouně.
Fungují jinak
Řada charitních služeb funguje distančně nebo telefonicky. Služby pro rodiny s dětmi i v této formě řeší velmi náročné situace v rodinách.
Pod psychickým tlakem
Pracovníci přímé péče v terénu procházeli psychickým nátlakem, zejména co se týče neustálého dodržování bezpečnosti a všech opatření včetně nošení ochranných respirátorů, štítů a ochranných obleků. Domácí zdravotní péče, hospic i pečovatelská služba měly v péči několik pacientů a klientů s koronavirem.
Negativní média
Vedoucí terénních služeb na svých pacientech a klientech pozorovali, jak negativně na ně působila média, ve kterých bylo téma „covid“ na prvním místě.
Dobrovolníci
Přechodně zvýšený zájem seniorů o nákupy vyřešili pracovníci pečovatelské služby v Ústí nad Orlicí zapojením dobrovolníků. Jeden dobrovolník se také přihlásil na výpomoc do sociální sprchy v Ústí nad Orlicí. Na zástupy ve službách se brigádně nabídli někteří další lidé.
Tříkrálová sbírka
Přestože nebylo možné osobně koledovat, našly se nové cesty v podobě bezhotovostní online kasičky. Obchodní družstvo Konzum Ústí nad Orlicí nabídlo umístění pokladniček ve svých prodejnách na okrese. Tam, kde pokladničky v obchodech skutečně byly, se výrazně zvýšil hotovostní výtěžek sbírky.
Chybí koncentrátory kyslíku
Lidé, kteří jsou propouštěni z nemocnice, často potřebují k domácímu doléčení z koronaviru koncentrátor kyslíku. Naše půjčovny kompenzačních pomůcek zaznamenaly zvýšený zájem o tyto přístroje, který však nemohly ve všech případech uspokojit, přestože máme cca 35 ks těchto přístrojů. Koncentrátory není možné ani dokoupit, protože nejsou na skladech.
Chybí lidský kontakt
Klienti a pacienti jsou více než kdy předtím vděční za každé vlídné slovo, úsměv a tolik potřebnou dobrou náladu. Všem klientům chybí mezilidské kontakty. Mladí lidé jsou unavení z online komunikace a výuky, jak to vidí vedoucí Nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Street Letohrad, které dětem pomáhalo s doučováním.
Zvládli jsme to! Děkují vedoucí služeb
Vedoucí služeb vyjadřují úctu a poděkování všem svým pracovníkům, kteří si zachovali dobrou náladu a chuť do práce. A na závěr vzkaz ze Služeb pro rodiny s dětmi v Lanškrouně: „Navzdory tomu, v čem se nacházíme, snažíme se na každém okamžiku najít něco pozitivního. Nezbývá nám nic jiného, než současnou situaci přijmout, a nenechat se jí příliš svazovat.“
Jak se Oblastní charita vypořádala s nižší Tříkrálovou sbírkou, a naopak zvýšenými náklady na ochranné pomůcky a povinné testování? Jak vedoucí přijali do svých služeb omezující opatření a personální problémy, vyplývající z nemocí, karantén a ošetřování člena rodiny? Na to jsme se zeptali ředitelky Ing. Marie Malé:
Před rokem jsme se ocitli v situaci, ve které nikdo z nás ani našich předchůdců nebyl. Zažívali jsme strach, nejistotu a obavy, co bude dál. To základní, co jsme potřebovali, zpočátku chybělo – informace i ochranné pomůcky. Bohužel kvalita informací, systémovost a koncepčnost ze strany vlády se ani po roce nezlepšila. Našemu státu chybí moudré a zodpovědné vedení, které by dokázalo využít domácí zdroje, posílit tím sebevědomí a disciplínu národa, poskytnout pomoc potřebnému a v případě nouze slušně požádat o pomoc…
Co se týče finančního zajištění: Tříkrálová sbírka v našem okrese je cca na úrovni 60 % jiných let. Naštěstí jsme se vždycky snažili hospodařit tak, abychom měli nějakou rezervu. Pozorujeme velkou solidaritu ze strany jednotlivců i firem, to je pro nás dojemné a zavazující. Výrazně sice stouply náklady na ochranné pomůcky, ale zatím jsme větší část těchto nákladů mohli uplatnit ve vyhlášených mimořádných výzvách na úhradu těchto nákladů ze státního rozpočtu. S obavami spíše hledím do budoucna, co tato situace přinese – nejen nám, ale i podnikatelům, firmám, zaměstnancům, rodinám.
U řady našich zaměstnanců už vnímám po roce únavu. Únavu nejen z práce, ale i z toho, co je čeká doma. Někteří mají doma děti, o které se musí starat – uvařit, pomoci s online výukou, případně si učivo sám nejdříve nastudovat a pak potomkovi vysvětlit. Přála bych jim, aby si konečně mohli odpočinout.
V ročních pohovorech, které mám s vedoucími, zaznívalo, že uplynulý rok byl velmi náročný. Zároveň ale vyjadřovali i radost, že to všechno zvládli, že umíme pružně reagovat a vzájemně se podpořit. Uvědomili jsme si, co je pro nás opravdu důležité a posunulo nás to i profesionálně dopředu. Máme na Charitě skvělé lidi! Vážím si toho, s jakou kreativitou a nasazením pracují a že se snaží šířit dobrou náladu mezi své pacienty a klienty. Jsem na své zaměstnance opravdu pyšná a moc jim děkuju za jejich práci!